loeks of toch niet zo? - Reisverslag uit Teheran, Iran van Jan Oldenburger - WaarBenJij.nu loeks of toch niet zo? - Reisverslag uit Teheran, Iran van Jan Oldenburger - WaarBenJij.nu

loeks of toch niet zo?

Door: jan o.

Blijf op de hoogte en volg Jan

08 April 2012 | Iran, Teheran

Lief reisdagboek,

Het hotel is een soort familiehotel Duitse stijl met acht kamers en het kost € 58 (AZN 59) per nacht. Het heeft een beetje achterstallig onderhoud, maar de bedden zijn ok. De tv was bij aankomst niet aan de praat te krijgen maar ach daar heb ik niet echt behoefte aan. Internet is niet vooruit te branden, maar mèt kabel gaat het wel beter. Na het ontbijt verslag schrijven, etc. en ruim na de middag ga ik op pad. Ik blijf eerst in de oude stad en klim de "maiden tower" in (AZN 2). In de 6e of 7e eeuw is al met de bouw begonnen, maar in de huidige vorm dateert het bouwwerk uit de 12e eeuw èn uit de 21e eeuw, want de helft staat nog in de steigers en ook aan de toren zelf wordt nog volop gewerkt. Andere toeristen zijn er nauwelijks, wel twee vriendelijke politiemannen, waarvan de oudere veel goud in zijn mond heeft. Hij maakt foto’s van mij vanuit bijna alle richtingen. Vanaf de toren heb je een goed uitzicht op de in de aanbouw zijnde flame towers (3 stuks) en het eveneens in aanbouw zijnde Eurovisie Songfestival stadion, een groot rond gebouw met een gigantische vlaggenmast erop. Het lijkt erop dat het hele centrum van Baku nog in aanbouw is, of ieder geval een opknapbeurt krijgt.
Ik ga naar de boulevard en probeer dichterbij de flametowers te komen, maar daar mag je geen foto’s van maken, zo wordt mij meerdere malen duidelijk gemaakt. Snap niet echt waarom, het is gewoon openbare ruimte en het zijn zo te zien verder alleen maar dure appartementen. Over duur gesproken, je ziet hier globaal twee soorten auto’s, hele nieuwe 4wheel-drive mercedessen, bmw’s en lexussen e.d. of (oude) lada’s. Het wemelt hier van de politie; polis heet dat hier, net als in Turkije; het Azerbeidjaans is nauw verwant aan het Turks, je hebt hier ook taksi’s i.p.v. taxi’s. Het alfabet is hetzelfde als bij ons, alleen hebben ze een extra “a”, die eruitziet als een e, die een halve slag linksom gedraaid is. De meeste mensen spreken zowel Azerbeidjaans als Russisch. Een aantal jonge mensen spreekt goed Engels, maar voor het merendeel is het hele vreemde taal.
De oude stad is erg mooi, met nauwe kronkelende straatjes en veel trappen. Onder het eten geef ik nog een stoomcursus Engels bij de kebab-tent. Met de metro ga ik naar het treinstation, om een kaartje te open voor de trein naar Astara, aan de grens met Iran. De mevrouw achter het loket spreekt geen Engels en ik geef een briefje met “5 april pijltje Astara” en ze snapt het wel en gaat bellen met een wel Engels sprekende meneer. Na diverse gesprekken zijn we eruit: het wordt de trein van 11.00 uur ’s avonds naar Astara, 1e klas en het kost 17 Manat. Het kaartje wordt geprint en datum, wagon en coupé-nummer worden aangewezen. Tot slot zegt de mevrouw op vragende toon “loeks” en ik kijk vragend terug. De Engels sprekende meneer moet er nog een laatste keer aan te pas komen en het blijkt dat 1e klas ook wel “luxe” genoemd wordt. Nou dat klinkt nog veelbelovenderder dan het al deed.
’s Avonds loop ik nog een rondje door de dan lege winkelstraten en loop binnen bij een teahouse, Daar ontmoet ik een jongen die sinds twee jaar een Nederlandse vriendin heeft en al een hele tijd naar Nederland probeert te komen, maar tot dusver zonder succes.De volgende avond spreek ik af met Evgeniy (det Russische tegenhanger van Eugène) en Kamila, het stel dat ik de eerste avond heb ontmoet. Zij stellen voor om bij hen thuis te gaan eten. Ze wonen bij de grootmoeder van Kamila in. We doen boodschappen bij een overvolle supermarkt en ik krijg bij wijze van wisselgeld twee doosjes echte Russische doosjes lucifers. Evgeniy haalt kippenkebap en we krijgen er salade en zelfgemaakte sausen bij; het smaakt heerlijk en de tijd vliegt zo snel om dat ik bijna de laatste metro mis.
De laatste dag eet ik nog een hapje aan de bulvar (boulevard) met Narmina, die mij maandag naar het hotel heeft gebracht en dan haast ik mij naar het station. De trein staat er al en ik klim de lege wagon in, waar het nog stikkedonker is. De gang is zo nauw dat je kont noch je koffer erin kunt keren. Met de ‘loeks’ is het slecht gesteld, er is wel een kastje, dat niet dicht wil en er zit ook in stopcontact in, maar werken ho maar. Hetzelfde geldt voor de radio. Lakens zijn er niet en ik probeer de perfect niet-engels-sprekende wagon meneer en mevrouw duidelijk te maken dat ik graag lakens wil. Even later worden ze toch gebracht, maar ze willen er graag een paar Manat voor hebben. Om precies 11 uur rijden we het station van Baku uit. En daarmee is dit verhaaltje ook uit.

  • 09 April 2012 - 07:32

    Erik Van Biemen:

    hoi Jan,
    mooie verhalen :-)
    Ik heb nog even gekeken of er een www.ikben.nu is om te vertellen dat ik op tweede paasdag in mijn huiskamer naar je zit te mailen. Die site is er (uiteraard) en die betreft een of andere esoterische therapie. Enfin, goeie reis verder!
    groet Erik

  • 09 April 2012 - 10:12

    Hans V.d. Broek:

    Leuk verslag Jan. Zo te zien maak je weer een heleboel nieuwe vrienden, maar ik vraag mij af of die allemaal wel op je facebook kunnen. Weet je zeker dat die dame op het station niet "looks" bedoelde bij het zien van zo'n knappe Hollander, ha...,ha... Maar dat zal wel niet, ze sprak geen engels, jammer....
    Het programma in Iran ziet er aardig uit, dus geniet er van. Kijk uit met die camera van je.
    Groeten van Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik reis graag en daar verslag van doen vind ik ook leuk, maarre ... dingen volhouden/afmaken ben ik niet altijd even sterk in. Maar als je het niet blijft proberen, gaat het zeker niet lukken ...

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 23990

Voorgaande reizen:

11 Juli 2021 - 06 Augustus 2021

Kameroen

19 Februari 2017 - 06 April 2017

overwinter-reis 2017

07 April 2014 - 13 Juni 2014

Lentereis 2014

27 November 2013 - 03 December 2013

de knaal-eilanden

03 Juli 2013 - 28 Juli 2013

Naar IJsland en zo

30 Oktober 2012 - 25 November 2012

Herfst 2012

02 April 2012 - 19 April 2012

Mijn tweede reis dit jaar

Landen bezocht: