wat vooraf gaat ... - Reisverslag uit Voorhout, Nederland van Jan Oldenburger - WaarBenJij.nu wat vooraf gaat ... - Reisverslag uit Voorhout, Nederland van Jan Oldenburger - WaarBenJij.nu

wat vooraf gaat ...

Door: jan o.

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 Maart 2012 | Nederland, Voorhout

Lief reisdagboek,

Binnenkort, over 19 dagen lees ik net, ga ik weer op reis. Deze keer is het reisdoel Iran, waar ik van 6 tot en met 13 april met een groep nu nog onbekenden een rondreis ga maken. Om mijn bll-tje (bezocht-landen-lijstje) verder aan te vullen, ga ik via Bakoe in Azerbeidjan naar Iran en via Egypte weer terug. In Alexandrië woont een ex-huisgenoot en die ben ik van plan op te gaan zoeken. Als alles volgens plan verloopt ben ik na terugkomst in 80 landen geweest.

Wat moet je in godsnaam in Iran? wordt mij regelmatig gevraagd. Mijn standaard-antwoord is "rondkijken", niet alleen naar al het moois wat ze daar graag willen laten zien, maar ook naar hoe de mensen daar hun dagelijks leven leiden of - opvallend weinig, vind ik - (eronder) lijden. Op Iran kom ik, omdat ik bij dezelfde organisatie twee jaar geleden offerte gevraagd heb voor een bezoek aan Noord-Korea en waar ik nu dus weer een mailing van kreeg met Noord-Korea en ... jawel, Iran. Toen begon ik te denken, tja Iran lijkt me eigenlijk wel een interessant land, dus laat ik het maar gewoon doen.

Zo is het dus gekomen, maar nu ga ik eerst weer wat anders doen, zoals achter de visums voor Iran en Azerbeidjan aan (gelukkig is Den Haag niet al te ver weg). Later meer over de voorbereidingen.