fijgeboom deel 1 - Reisverslag uit Shetland Islands, Verenigd Koninkrijk van Jan Oldenburger - WaarBenJij.nu fijgeboom deel 1 - Reisverslag uit Shetland Islands, Verenigd Koninkrijk van Jan Oldenburger - WaarBenJij.nu

fijgeboom deel 1

Door: Jan O.

Blijf op de hoogte en volg Jan

30 Juli 2013 | Verenigd Koninkrijk, Shetland Islands

Lief reisdagboek,

Waar zit Jan nou weer? Es wie wrait en dat is op zondag den zevenden julij van het het jaar onzes Heren 2013, zit ie op de boot naar Faroer, meer precies op de ms Norröna, die onderweg is naar Tørshavn (das nog een heel gedoe om zo’n o met een slash erdoor te vinden), hoofddorp van de Faroer-eilanden. Ik lig op één van de niet bezette bovenbedden van onze couchette; de andere twee liggen vol met mijn zooi. De couchettes vormen de goedkoopste overnachtingsmogelijkheid aanboord en bevinden zich in de onderbuik van het voorschip. Ze zijn echt piepklein, maar ter compensatie wel uitgerust met schattige rood-groene Ikeaanse klapdeurtjes, met de nadruk op klap. Reismaatje Liesbeth probeert intussen haar latente zeeziekte medicinaal en horizontaal onder controle houden op één van de benedenbedden. Tot zover gaat dat goed want de zee houdt zich redelijk rustig; slechts af en toe gaat er een lichte bibbering door het schip.

We zijn zojuist de Shetland eilanden, van de gelijknamige pony’s, ter rechterkant gepasseerd. Een heel end erachter liggen de Orkney eilanden; van de helaas te vroeg uitgestorven Orkney pony’s. Vanavond rond tienen komen we aan in Tørshavn. Dan is het thuis in Nederland al rond elven, want we vallen nu onder het regime van de GMT (Greenwich Mean Time). Faroer is volgens de overlevering èn de wikipedia een samentrekking van schapen en eilanden; dat zijn toch al twee betrouwbare bronnen, dus dat zit wel snor(ren).

Maar hoe komt Jan daar dan? Das op zich vrij eenvoudig. Je rijdt in Hirtshals, bovenaan het vaste jutland van Denemerken (Denemerken is eigenlijk een typfout, maar zou ook zomaar kunnen staan voor Deens design, merken uit Denemarken), de boot op en klaar is Kees eh Jan. En in Hirtshals kom je weer door de TruusTruus goed te programmeren, wat bij die van mij best wel een irritatief en tijdroverig karweitje is, en de aanwijzingen op te volgen. Daar doe je in ons geval wel drie dagen over, maar dat is all-inclusive hoogtepunten, zoal daar zijn: een hypermodern hostel in Hamburg, hèèèle makke dam of schaak of monopoly-herten in Vejle, een bezoek aan Legoland (weer een landje gescoord!) en de camping aan de Hirtshalse kust.

Blijft er nog maar één vraagje over. Wat betekent Fijgeboom dan? Das ook weer niet zo moeilijk. Zoals de geoefende lezers van mijn stukjes allebei weten verzamel ik landen in plaats van postzegels (eigenlijk spaar ik die ook wel, maar … dat moet je maar niet verder vertellen …) en in deze trip gaat het om Faroer, Ijsland (zo’n dubbele hoofdletter moet nog ff wenne …) en Groenland, toevallig ook nog in de volgorde van aandoening, want de boot brengt ons na een driedaags verblijf op Faroer naar IJsland en vandaar uit ga ik op excursie naar Groenland. FIJG dus en de boom, die ga ik er nog over opzetten; hij is al ingezaaid. En dat vinden die IJslanders wel goed denk ik, want echt veel bomen schijnen daar niet te zijn. Wel veel ijs, maar daar ga ik het tzt misschien nog wel over hebben.

  • 30 Juli 2013 - 11:35

    Wim:

    Hoi Jan mooi verhaal!!Wie zaait zal oogsten,hoop ik voor je.
    Het restantje geld wat je nog van mij krijgt nog even geduld het komt eraan.

    Ik wens je een goede reis en behouden thuiskomst

    Wim

  • 30 Juli 2013 - 11:52

    Hans V.d. Broek:

    Deze reis is weer heel wat anders Jan. Je verklaring van fijgeboom vind ik wel aardig gevonden. Fijgeblad lijkt mij echter beter bij jouw te passen. Fijgeblad voor je edele delen en omdat je doorgaans geen blad voor de mond neemt. Ik volg de rest van je verhalen met interesse. Groeten.

  • 30 Juli 2013 - 12:57

    Wilma:

    Leuk om te lezen Jan.
    Geniet van al die fijgen
    (ik dacht dat je een typefout
    Gemaakt had

  • 30 Juli 2013 - 13:50

    Leo J.:

    Leuk om jouw verhaal te lezen. Je bent alweer thuis. Hoe ik dat weet? Nou als de bel van de voordeur gaat en jij staat er voor een bakkie en een gezellig praatje dan weet ik: Gelukkig Jan is weer behouden thuis.
    Ik lees de rest van jouw avontuur op IJsland met veel plezier.

  • 30 Juli 2013 - 18:22

    Elise:

    Echt leuk om te lezen...wanneer ga je een boek uitgeven?

  • 30 Juli 2013 - 21:44

    Greet:

    Hallo Jan, dus je bent weer onderweg. Zijn er meer mensen op de boot? Ik bedoel natuurlijk passagiers.

    Je maakt wel leuke reizen, hoewel, hoe lang zit je op zo' boot, hoeveel dagen, en moet je verplicht meewerken, bijv. het dek zwabberen of zo iets?

    Zet als je terug bent maar eens wat foto's op je website. Mijn zoon is net een paar weken terug uit Ijsland, maar hij vond daar wel veel van hetzelfde en het was er koud. Het is natuurlijk altijd leuk om die verre speciale oorden zelf eens te zien. Wat de Faroereilanden betreft, een tante van Els Koeneman, je kent haar van de stedenband, heeft daar ooit eens gewerkt als missionaris. Ik ben benieuwd of het gewerkt heeft.

    Morgen vertrekken wij naar Polen, maar ik blijf je verhalen wel lezen.

    Veel plezier en kom weer gezond terug.

    Groeten Greet Dusseldorp

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik reis graag en daar verslag van doen vind ik ook leuk, maarre ... dingen volhouden/afmaken ben ik niet altijd even sterk in. Maar als je het niet blijft proberen, gaat het zeker niet lukken ...

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 24021

Voorgaande reizen:

11 Juli 2021 - 06 Augustus 2021

Kameroen

19 Februari 2017 - 06 April 2017

overwinter-reis 2017

07 April 2014 - 13 Juni 2014

Lentereis 2014

27 November 2013 - 03 December 2013

de knaal-eilanden

03 Juli 2013 - 28 Juli 2013

Naar IJsland en zo

30 Oktober 2012 - 25 November 2012

Herfst 2012

02 April 2012 - 19 April 2012

Mijn tweede reis dit jaar

Landen bezocht: