avontuur bestaat nog, deel twee (van twee?) … - Reisverslag uit Voorhout, Nederland van Jan Oldenburger - WaarBenJij.nu avontuur bestaat nog, deel twee (van twee?) … - Reisverslag uit Voorhout, Nederland van Jan Oldenburger - WaarBenJij.nu

avontuur bestaat nog, deel twee (van twee?) …

Door: Jan O.

Blijf op de hoogte en volg Jan

22 December 2012 | Nederland, Voorhout

Lief reisdagboek,


Waar blijft deel twee? Dat was één van de commentaren naar aanleiding van het eerste deel van deze tot dusverre korte serie korte verhaaltjes over avontuur, dat nog steeds bestaat. En omdat het afkomstig was van een prominent kerkelijk leider, namelijk “De Paus” zelf (voor vrienden Jan), ben ik wederom in het kieboord geklommen om een vervolg aan de serie te breien. Waarschijnlijk ook voorlopig de laatste aflevering …

Deel twee van deze miniserie speelt zich af in Taipeh, de hoofdstad van Taiwan. Taiwan, bekend van de stickertjes “made in Taiwan”, niet te verwarren met het gelijknamige Brabantse plaatsje, is een flink eiland dat ergens halverwege de Chinese kust ligt. De Taiwanezen vinden dat ze een eigen (ei)land hebben, maar China vindt van niet; die zien het meer als hun zoveelste provincie. Taiwan is geen lid van de Verenigde Naties, maar wordt wel door de meeste andere landen erkend. Conclusie: de meningen lopen uiteen.

Taipeh dus, waar ik in een Chinees (sorry Taiwanees) hotel logeerde en ik het plan had opgevat om naar de 101 te gaan. Dat is niet het toilet plus één maar het hoogste bouwwerk van Taipeh, dat toevalligerwijs 101 verdiepingen telt. Ooit was het het hoogste gebouw ter wereld en het schijnt rond de 500 meter hoog te zijn. Aan de voet bevindt zich een grote mall (winkel-centrum) met bioscoop en van binnenuit ben je met een bliksemsnelle lift in een vloek en een paar zuchten op de 88e verdieping, maar nu loop ik op de zaken vooruit.

Want we zijn nog lang niet bij de 101 terecht gekomen. Nee, sterker nog, we zijn nog steeds in de lobby van het hotel. Daar informeer ik hoe bij de 101 (spreek uit: wan-oo-wan) te geraken. Zowel bus als metro komen in aanmerking en omdat ik de metro redelijk ken, besluit ik me deze keer in het “avontuur dat bus heet” te storten. Volgens de man achter de receptie moet ik de 644 hebben en die schijnt in de hoofdstraat vlakbij te stoppen. De halte is inderdaad snel gevonden en na verloop van tijd komt zowaar een exemplaar met het juiste nummer aanrijden en ik stap in.

Na een half uurtje is de 101 nog steeds niet in beeld en een gebouw van pakweg 500 m hoog zou toch wel op moeten vallen. Dus ga ik maar eens informeren bij de chauffeur. Die houdt een heel verhaal in het Chenglish (een mix van Chinees en Engels), dat er in het kort op neer komt, dat dit niet de goeie bus is. Nee, over een paar minuten moet ik er uit en dan verder met de 235 en dan kom ik wel bij de 101. Zo gezegd, zo gedaan en een uur na vertrek uit het hotel ben ik eindelijk op de goeie weg. Na weer een klein half uurtje hobbelen in de 235 en nog steeds geen wolkenkrabbers van betekenis aan de horizon, stap ik uit. Terwijl ik nog probeer uit te vissen waar ik terecht gekomen ben, sla ik de hoek om en wat blijkt … ik sta weer voor de deur van mijn hotel! Avontuur bestaat nog en dat allemaal voor nog geen Euro.






  • 23 December 2012 - 12:22

    Jaap:

    Hoi Jan,
    Ik ben dan wel geen kerkelijk leider, maar ik eis een deel 3.
    Prettige feestdagen,
    Jaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik reis graag en daar verslag van doen vind ik ook leuk, maarre ... dingen volhouden/afmaken ben ik niet altijd even sterk in. Maar als je het niet blijft proberen, gaat het zeker niet lukken ...

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 23998

Voorgaande reizen:

11 Juli 2021 - 06 Augustus 2021

Kameroen

19 Februari 2017 - 06 April 2017

overwinter-reis 2017

07 April 2014 - 13 Juni 2014

Lentereis 2014

27 November 2013 - 03 December 2013

de knaal-eilanden

03 Juli 2013 - 28 Juli 2013

Naar IJsland en zo

30 Oktober 2012 - 25 November 2012

Herfst 2012

02 April 2012 - 19 April 2012

Mijn tweede reis dit jaar

Landen bezocht: