201 landen binnen vier jaar, zonder te vliegen? - Reisverslag uit Voorhout, Nederland van Jan Oldenburger - WaarBenJij.nu 201 landen binnen vier jaar, zonder te vliegen? - Reisverslag uit Voorhout, Nederland van Jan Oldenburger - WaarBenJij.nu

201 landen binnen vier jaar, zonder te vliegen?

Door: Jan O.

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 December 2012 | Nederland, Voorhout

Lief reisdagboek,

Zelf net terug uit Azië, hoor ik van het thuisfront dat er iemand op tv was, die alle landen had bezocht in vier maanden tijd en dat zonder te vliegen. Da’s knap, lijkt me. Gisteravond was ik op de jaarlijkse slotavond van de fotoclub en had ik het er over met een clubgenoot. Deze clubgenoot is ook een voornaam-genoot (bij de wat middelbaardere mannelijke Nederlandse landgenoot is de naam Jan niet ongebruikelijk) en sinds niet zo lang ook FB-vriend. Op FB had ik een foto gezet van mijn collectie LP (Lonely Planet) reisgidsen, waar hij op reageerde, vandaar deze uitwijding in dit waarschijnlijk toch al langdraderige stukje. Nou ja, zolang de draad maar rood blijft en niet breekt, geeft het niet zullen we maar zeggen. Gisteravond dus memoreerde ik het feit dat deze persoon in vier maanden in alle landen zou zijn geweest. Maar dat moest volgens andere Jan vier JAAR zijn. Wat al duidelijk meer sens maakt!

Vanmorgen, nog in pyjama gestoken, dacht ik: daar wil ik meer van weten en na een tijdje had ik het gevonden. Op het jeugdjournaal van 27 november 2012 werd melding gemaakt van het feit dat de Brit Graham 201 landen had bezocht in nog geen vier jaar tijd: nos.nl/artikel/445085-graham-bezoekt-alle-landen.html. Gelukkig zou hij net voor de Kerst weer thuis zijn. Neuwsgierig als ik ben, ben ik, nog steeds in pyjama, verder gaan zoeken. Het blijkt om de in 1979 geboren Britse avonturier, televisiemaker en nog iets Graham David Hughes te gaan. Zie voor “ze rest of this far haul (ver haal)” http://en.wikipedia.org/wiki/Graham_Hughes .

Verder intrigeerde dat “zonder te vliegen” me. Hoe heeft ie dat dan geflikt? Vanuit Liverpool, want daar komt Graham vandaan, kun je over land en per veerboot tot in Kaapstad en Nieuw-Guinea komen, maar hoe kom je in bijvoorbeeld Australië, Nieuw-Zeeland en niet te vergeten de Amerika’s? Via één van zijn youtube filmpjes vond ik al gauw het antwoord. Met het vliegtuig! Kijk maar eens naar: THE GRINGO TRAIL 1/8: Argentina, Uruguay & Chile. Hierin vliegt hij vanuit Auckland, Nieuw-Zeeland naar Buenos Aires, Argentinië. En toch in het Guinness book of records. Das dan ook niet meer wat het geweest is! Je zou ook beter moeten weten, want het is per slot wel naar een pittig soort BIER genoemd. En daar komen sterke verhalen van, dus … “doe ai niiet zee mor?”

Zijn youtube account heeft Graham “thatgingerscouser” (aan elkaar? ja aanelkaar!) en als je dat 10 keer langzaam voor jezelf hardop leest, blijkt het uit drie woorden te bestaan: that, ginger en scouser. In het Nederlands dus die rooie “scouser”. Maar wat de hel is scouser. Het grappige daarvan (althans, ik vind dat grappig) is dat met “scouse” het in Liverpool gesproken dialect wordt aangeduid, dus voluit staat er: die rooie liverpooler (of liverpoolnaar of verzin zelf maar iets …). Leuk toch! Oh ja, met deze link kom je bij zijn youtube account: http://www.youtube.com/user/thatgingerscouser

  • 13 December 2012 - 11:41

    Willem:

    Lekker bezig Jan!

  • 13 December 2012 - 13:33

    Martin:

    Geweldig Jan! Je hebt helemaal gelijk, niet alles voor zoete koek aannemen!
    Kamervragen zouden hier zeker op zijn plaats zijn.

    PS vergeet je niet om je pyama uit te trekken? Vanavond moet je nl volleyballen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik reis graag en daar verslag van doen vind ik ook leuk, maarre ... dingen volhouden/afmaken ben ik niet altijd even sterk in. Maar als je het niet blijft proberen, gaat het zeker niet lukken ...

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 23993

Voorgaande reizen:

11 Juli 2021 - 06 Augustus 2021

Kameroen

19 Februari 2017 - 06 April 2017

overwinter-reis 2017

07 April 2014 - 13 Juni 2014

Lentereis 2014

27 November 2013 - 03 December 2013

de knaal-eilanden

03 Juli 2013 - 28 Juli 2013

Naar IJsland en zo

30 Oktober 2012 - 25 November 2012

Herfst 2012

02 April 2012 - 19 April 2012

Mijn tweede reis dit jaar

Landen bezocht: